صمغ کتیرا, کتیرا مفتولی

کتیرا صدفی + خواص + قیمت | فروش کتیرا صدفی عمده

کتیرا صدفی

کتیرا صدفی چیست و چه خواصی دارد؟ قیمت کیلویی کتیرا در بازار چند است؟ مهمترین کاربردهای آن چیست؟ و از چه طریق می توان آن را خرید و فروش کرد؟

در این مقاله به صورت کامل و جامع به تمامی سوالات پاسخ داده شده است. همچنین در ادامه مطلب با انواع کتیرا صادراتی و بزرگترین مرکز خرید و فروش کتیرا آشنا خواهید شد.

کتیرا صدفی

کتیرا صدفی چیست؟

کتیرا صدفی چگونه است؟

نام لاتین کتیرا : Tragacanth

کتیرا از صمغ خشک شده گیاه گون است. گیاه گون گیاه کوچکی است که ارتفاع آن به یک متر هم می رسد! بومی آسیای میانه، ایران، سوریه و یونان است. درختچه گیاه گون به یک متر طول می رسد و بر روی آن خارهای زیادی است. این گیاه حالت خودرو دارد و در منطقه های کوهستانی با زمینی غنی رویش پیدا می کند. در زبان عربی به آن محلب العقاب و اصابع الغروس می گویند .

برگ های زیبا و گل هایی به رنگ های قرمز و بنفش دارد. این گیاه نیازمند نور خورشید است. همچنین در برابر شرایط محیطی مختلف مقاوم است. کشور ایران بزرگترین صادر کننده کتیرا است و یکی از مکان های مناسب برای رویش کتیرا گون است.

از دیگر کشورهای تولید کننده این صمغ، ترکیه ،عراق،ارمنستان و هند است.

اما اکثراً کشور ایران را به عنوان تولید کننده و صادر کننده این ماده در ارزش میدانند. مناطق مهمی که در ایران تولید این صمغ را دارند شهرهای خراسان، اصفهان ، شیراز، تهران، کرمان، همدان و کرمانشاه است.

برداشت کتیرا صدفی چگونه است؟

برداشت کتیرا صدفی

کتیرا صمغی است که در شاخه برخی گونه های گون قرار دارد و با خراش دادن آن از شاخه ها خارج می شود. معروفترین این محصول از گونه گون Astraglus gummifer است. کتیرا در آب حل نمی شود. اما آب را به خود جذب می کند و متورم می شود.

این صمغ در دو نوع کتیرا مفتولی (کتیرا صدفی ، کتیرا گل) و کتیرا خرمنی در بازار خرید و فروش می‌شود.

کتیرای ورقی عمده محصول کتیرا در ایران است. از موارد استفاده بسیاری از جمله در صنایع ساخت داروها،صنایع غذایی و لبنی،نساجی، صنایع کاغذ سازی و حتی تولید کفش و انواع شامپو ها، لوسیون ها دارد

کتیرا یکی از قدیمی ترین داروهای گیاهی است. همه ما درباره خواص کتیرا برای مو و پوست چیزهایی بلدیم، ولی خوردن این ماده بی نظیر هم فواید زیادی برای ما دارد.

خواص کتیرا صدفی

خاصیت کتیرا صدفی

خواص کتیرا صدفی بسیار زیاد است و می‌توان آن را بصورت عمده خریداری کرد.

برخی از خواص کتیرا به شرح ذیل می‌باشد.

  •  درمان سرفه و گلو درد
  • استفاده جهت درمان عفونت لثه
  • مسکن برای درمان درد کلیه
  • درمان ورم معده
  • درمان انواع زخم
  • مناسب انواع مو و پوست
  • چاق کننده صورت و بدن

اسامی دیگر کتیرا

اسامی کتیرا: کتیرا بیضاء، بالش عاشقان، قرین، شاه گینی، مارگینی،مسواک القیاد، گونک، گوش گر.

استفاده از این صمغ به خیلی سالهای پیش برمیگردد، قدیمی ها از این ماده در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند.

انواع مختلف کتیرا را از گیاهان دوساله در فصل تابستان جمع آوری می کنند. به این صورت که اطراف گیاه را تا عمق ۵ سانتی متر کنده و سپس با شئ تیز روی ساقه آن خراش میزنند. صمغی که از ساقه آن خارج می شود را جمع آوری می کنند.

دو گونه کتیرا در بازار موجود می باشد که در بالا به آن اشاره شد و در اینجا مفصل تر به آن خواهیم پرداخت.

انواع مختلف صمغ کتیرا در بازار

صمغ کتیرا

انواع مختلف صمغ کتیرا در بازار خرید و فروش می‌شود که با توجه به کیفیتی که دارد، قیمت گذاری می‌شود.

  1. کتیرای سفید (شکل پارچه ای که وسط آن برآمده است)
  2. کتیرای زرد (تار های به هم پیچیده و دودی شکل)

کتیراها از نظر شکل به دو دسته کلی تقسیم می شوند کتیرای مفتولی و کتیرای فلسی (خرمنی). کتیرای مفتولی بسیار مرغوب است و فروش بالایی دارد. این صمغ را می توان بهترین کتیرای ایران و جهان دانست. رنگ این ماده به رنگ سفید متمایل به زرد بوده و کمی شفاف است. این کتیرا بدون بو و مزه است و مقداری کمی در آب حل می شود و ژلاتینی مانند است. هر چقدر شفافیت این صمغ بیشتر باشد، یعنی کیفیت بالاتری دارد.

نوع خرمنی کتیرا بادبزنی شکل است و کرم رنگ و یا قهوه ای تیره است و اندازه قطعات آن بین ۱ تا ۵ سانتی متر است.

خواص درمانی کتیرا

  • تقویت مغز استخوان‌های بدن

از قدیم تا به امروز جهت تقویت مغز استخوان های بدن از کتیرا استفاده می شود. در طب سنتی از این ماده ارزشمند بسیار استفاده می شود زیرا هم مقوی است و هم خواص بسیار دارد. به همین دلیل هم در مواردی همچون ساخت انواع دارو و قرص از آن بهره می برند.

  • درمان شوره سر

بارها شنیده ایم که از کتیرا در انواع شوینده استفاده می شود این به این دلیل است که این ماده ارزشمند در درمان شوره سر شکنندگی موها کمک فراوان می‌کند. همچنین موها را حالت داده و نرم می کند.

  • کمک به هضم غذا

کتیرا به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و در کنترل اسهال نیز موثر است. به این دلیل که آب را جذب کرده و از خروج آن در بدن جلوگیری می کند.

  • درمان یبوست

کتیرا ملین بوده و برای درمان یبوست نیز استفاده می شود.

  • افزایش میل جنسی

صمغ کتیرا یکی از بهترین درمان‌ها برای افزایش میل جنسی آقایان است. این گیاه یک داروی مقوی برای مشکلات جنسی است و سالهاست مورد استفاده برای درمان مشکلات جنسی آقایان قرار می‌گیرد.

  • درمان سرماخوردگی

کتیرا به دلیل خاصیت نرم کنندگی می تواند در درمان سرفه موثر باشد همچنین از آن در بسیاری از داروهای سرماخوردگی نیز استفاده می‌شود.

از کتیرا در فراورده‌های دارویی سرماخوردگی، به عنوان عامل نرم کننده و ضد سرفه استفاده می‌شود.

  • درمان عفونت لثه و دندان

عفونت لثه یکی از درد آور ترین بیماری‌ها است که می توان آن را با کتیرا درمان کرد. به این صورت که آن را بر روی لثه قرار داده تا محل عفونت در لثه باز شود. همچنین از این ماده به دلیل چسبندگی که دارد در محصول چسب دندان استفاده میشود.

  • بزرگ شدن سایز سینه

کتیرا تأثیر به سزایی در بزرگ شدن سایز سینه دارد. مصرف دوز مشخصی از کتیرا که می توان آن را از پزشک سوال کرد، تاثیر در افزایش سایز سینه در زنان دارد.

  • درمان بیماری قند

کمک به درمان بیماری قند از دیگر خواص کتیرا در طب سنتی است.

  • کاهش خونریزی در زمان قاعدگی

این ماده به کاهش خونریزی شدید در زمان قاعدگی نیز کمک می‌کند. در طول دوره شیردهی و بارداری با تجویز پزشک مصرف می‌شود.

  • درمان گرمازدگی

در فصل گرما که افراد احساس گرما زدگی می کنند می‌توان از یک نوشیدنی کتیرا استفاده کرد به این صورت که صمغ خشک شده آن را با آب مخلوط کرده و میل می کنید. این محصول می تواند نجات بخش بسیاری از افراد گرمایی باشد که دچار گرمازدگی می‌شوند.

  • درمان بی‌اختیاری ادرار

صمغ کتیرا برای درمان بی اختیاری ادرار مورد استفاده قرار می گیرد. زیر و ماهیچه های ادراری را آرام کرده و از تشکیل سنگ مثانه نیز جلوگیری می کند. 

  • درمان مو خوره و شفافیت پوست و مو و حالت دهنده مو

گیاه کتیرا در درمان موخوره و شفافیت پوست و مو موثر است و می‌توان از آن ماسک های طبیعی در خانه درست کرد. همچنین محصولات پوست و مو که پایه آنها کتیرا باشد در بازار وجود دارد که می توان آنها را خریداری کرد. همچنین ماده حالت دهنده قوی مو است که از آن در بسیاری از محصولات مو مانند ژل مو استفاده می شود.

  • درمان لاغری و افزایش قوای بدن

مصرف کتیرا به همراه بادام شیرین، نشاسته و شکر برای درمان لاغری و افزایش قوای بدن مفید است.

  • مهار رشد تومور

دانشمندان در مورد خواص گون و کتیرا بسیار مطالعه کرده و آن را در درمان و مهار رشد تومور موثر می دانند. لطفاً در این مورد خاص، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین روش استفاده از کتیرا

کتیرا و روش استفاده از آن

کتیرا خوراکی است و در داروها وغذاها نیز به عنوان امولسیون کننده، تغلیظ کننده، تثبیت کننده و چاشنی استفاده می‌شود. میتوان از کتیرا خوراکی در انواع سوپ ها یا جهت درست کردن انواع سس بهره برد. در بسیاری از کشور ها از این ماده در تهیه ادویه غذا نیز استفاده می شود.

از مصرف دیگر کتیرا که در مطالب بالا نیز به آن اشاره شد، صنایع تجاری است. صنایعی مانند: صنعت کاغذسازی، مواد آرایشی و بهداشتی و نساجی جهت مصارف زیر استفاده می شود.

  • تمیز کردن و پولیش محصولات ساخته شده از چرم
  • محصولات آرایشی مو، کرم دست
  • مواد موجود در خمیر چاپ برای پارچه ابریشم و کرپ، محکم و سفت کردن پارچه کتان
  • تهیه خمیردندان
  • غلیظ کردن کرم و پمادها
  • خمیر ساخت گل‌های شکری تزیین کیک
  • ساخت پاستل‌های نقاشی
  • ساخت و رول کردن سیگار

بازار خرید و فروش کتیرا صدفی

تجار در داخل و خارج از کشور بازار خرید و فروش کتیرا صدفی عمده را تشکیل میدهند. این افراد با خرید و فروش انواع صمغ و پودر کتیرا صدفی سودآوری بالایی برای کشورشان دارند. البته در بازار داخلی نیز به جهت استفاده صنایع مختلف، این محصولات در حجم بالا خریداری می‌شوند.

به غیر از آن افراد عادی هستند که برای مصارف خانگی از بازار و یا مغازه‌های عطاری اقدام به خرید می کنند. قیمت کتیرا در عطاری به صورت گرمی یا کیلویی (بستگی به میزان سفارش مشتری دارد)، محاسبه میگردد. مطمئناً هر چقدر سفارش بالاتر باشد، قیمت کتیرا در بازار نیز مناسب تر میشود.

قیمت کتیرا عمده صدفی

کتیرا صدفی عمده

کتیرا صدفی از بهترین و مرغوبترین نوع کتیرا در بازار های داخل و خارج است. این محصول قیمت بالایی نسبت به نوع خرمنی دارد. قیمت کتیرا خرمنی صادراتی معمولاً ارزان تر بوده و فروش آن نیز مانند کتیرا گل صادراتی بالا است.

قیمت کتیرا عمده صدفی هر کیلوگرم بالای یک میلیون تومان است و در فصول مختلف متفاوت می‌باشد.

[highlight-paper shadow=”0 1px 4px rgba(0, 0, 0, 0.3), 0 0 20px rgba(0, 0, 0, 0.1) inset” align=”center;” ]شرکت بازرگانی آدیس بزرگترین مرکز خرید و فروش کتیرا عمده می باشد و تمامی محصولات گیاهی و دارویی خود را با قیمت مناسب عرضه می کند.[/highlight-paper]

صادرات انواع کتیرا نیازمند تخصص کافی است که مرکز آدیس سالهاست در این صنعت با رزومه ای قوی کار می کند. فروش کتیرا صادراتی در کشور توسط این مجموعه به کشور های خاورمیانه و حتی اروپایی صورت میپذیرد.

جهت دریافت لیست قیمت کتیرا عمده صدفی یا همان کتیرا مفتولی و مشاهده نمونه محصولات با ما تماس بگیرید. مشاوران ما اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید